Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2013 07:23 - ЯБЪЛКИТЕ - двадесет и четвърти урок
Автор: hadjito Категория: Изкуство   
Прочетен: 392 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 02.03.2013 07:24


ЯБЪЛКИТЕ - двадесет и четвърти урок

     Щом ме видя да излизам на двора, чичо Богдан ми рече:
– Хайде на закуска.
– Сварил ли си вече чая?
– Никакъв чай. Отиваме при ябълката.
– Пак ли с ябълки ще закусваме?
– За да има добър резултата от разтоварването, ще го направим в три поредни дни.
– Ще ме умориш от глад с тези ябълки, чичо.
– Хайде, не хленчи. Нищо няма да ти стане, ще заздравиш организма си.
– Добре де, да вървим тогава – тръгвам след него малко неохотно аз.
Докато ядем от сладките летни ябълки аз не се стърпявам да попитам:
– И ябълката ли е внесена от Америка? Като че ли повечето неща от там сме взели.
– Ябълката принадлежи към семейство Розоцветни и е едно от най-широко култивираните дървета. Видът произлиза от Западна Азия, където все още могат да се открият диворастящите предшественици. Ябълките са сред първите дървета, които са били култивирани от хората.
– Вече те питах веднъж, но пак ми кажи, колко сорта ябълки има?
– Трудно може някой да ти отговори на този въпрос. Разнообразието от сортове достига до 7500 типа. Всеки сорт се отличава с различни размери, период на цъфтеж и характеристики на плода.
– Не ме ли послъгваш, за да ме впечатлиш? – усъмнявам се в думите му аз.
– Съвсем не, можеш да провериш в енциклопедията и в специализираните справочници.
– Излиза тогава, че цял живот няма да ми стигне за да науча всичко само за ябълките?
– А ти какво си мислиш, можеш за един час да научиш всичко за тях ли? Невъзможно е. Освен това усилено продължава да се работи за създаването на по-устойчиви към заболявания домашни ябълки.
– Каква е причината да се отделя такова голямо внимание на ябълките? – продължавам да разпитвам аз.
– Изключително полезна храна са. От друга страна, те в по-голяма степен от който и да е друг плод, вероятно с изключение на цитрусовите, се съхраняват с месеци и запазват голяма част от тяхната хранителна стойност.
– По-вкусни ли са новосъздадените сортове от старите?
– Не бих казал. Старите ябълки са по неугледни, имат петна по тях, но са много по-ароматни.
– Защо тогава не се наблегне на тях?
– Защото добивите от тях са по-ниски, повече са предразположени към заболявания, по-трудно се съхраняват и не издържат на транспортиране като новите.
Продължаваме да хрупаме от вкусните ябълки, а чичо яде и обяснява:
– Да не забравяме и това, че от тях се прави чудесно ябълково вино, вари се ябълкова ракия.
– Кои страни са водещи в производството на ябълки, чичо?
– Китайците произвеждат 40% от световния добив. На второ място е САЩ.
Тъкмо привършихме с ябълковата закуска, когато откъм улицата се чу пронизителното изсвирване от Димчо, с което той ме викаше на игра. Казах на чичо, че оставям за друг път продължението на урока и се затичах да не изпусна приятеля си.



Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hadjito
Категория: Други
Прочетен: 7163466
Постинги: 8443
Коментари: 1793
Гласове: 4325
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930