Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2010 07:48 - СКЪПЕРНИЧЕСТВО И ЩЕДРОСТ
Автор: hadjito Категория: Изкуство   
Прочетен: 1759 Коментари: 2 Гласове:
0



СКЪПЕРНИЧЕСТВО И ЩЕДРОСТ


     Въдиците са хвърлени в спокойните води на вира. Слънцето е цопнало отвисоко в речната вода, размазало се е и разпилените му отражения в малките вълнички трепкат и заслепяват очите ни. Пожълтелите листа на дърветата от насрещния бряг се отразяват и смесват цветовете си с разтопеното злато на слънцето.
     - Много съм разочарован от Марко - говори приятелят ми, загледан в плувката на въдицата си. Преди седмица му поисках пари на заем, но не ми даде.
     - Сигурно не е имал и затова.
     - Не е това причината. Скъперник си е той.
     Замълчах. Познавам Марко от години. За мен той не е такъв човек. Виждам, че напоследък, откакто дъщеря му стана студентка в София, изпитва сериозни финансови затруднения. Не е справедливо да бъде обвиняван точно сега в скъперничество и казвам:
     - Когато човек има малко пари, не може да раздава от тях на другиго. Нали те не достигат и за самия него.
     - Лесно е да си щедър, когато си натрупал много. Важното е да дадеш, когато самият ти имаш малко.
     - Вярно е. Нова би било рядък пример за щедрост. Но в случая, Марко няма , а и не бива да си позволява да остави дъщеря си без пари, защото на тебе не ги достигат. Не е честно точно в този момент да искаш заем точно от него.
Плувката на въдицата на приятеля ми трепва. Той дръпва рязко пръта нагоре и във въздуха блясват люспите на уловената риба. Мятайки се тя ляга при другите в рибарското му кошче.
     - Човек при различни обстоятелства е различен - продължавам аз. - За мене ще е скъперник, ако има много и не дава. Когато скъперникът се озове в излишъка, най-често престава да бъде скъперник, става щедър. Такава е човешката природа.
     - Има много, които плуват в излишък, но пак не дават.
     - Има, съгласен съм. Именно те са скъперниците.
Залязващото слънце се скрива зад върховете на дърветата. Трябва да си ходим. Приятелят ми гледа в почти празното ми кошче, усмихва се под мустак и казва:
     - Ще си я разделим. Аз не съм скъперник.
Прибираме въдиците, поделяме си рибата и тръгваме. Слънцето вече е залязло. Аз съм доволен, че до мене крачи един щедър човек, макар и малко мнителен, по отношение на щедростта на другите. Прощавам му, нали ми е приятел.


Тагове:   щедрост,


Гласувай:
0



1. анонимен - Колко е хубаво...
18.05.2010 10:07
да прочетеш нещо наистина хубаво и положително в интернет! Разведрих се!
цитирай
2. анонимен - Щедрост и скъперничество
18.05.2010 11:57
Стана ми мило,хубаво е да имаш всякакви приятели, те понякога са и наши учители.Благодаря за хубавите размисли.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: hadjito
Категория: Други
Прочетен: 7065006
Постинги: 8349
Коментари: 1782
Гласове: 4305
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031